Koncert proti totalitě se v roce 2023 konal již desátým rokem, a to nejen jako oslava výročí sametové revoluce, ale také jako připomínkou svátku Mezinárodního dne studentstva, který vznikl po tragických událostech 17. listopadu 1939. V podání špičkových interpretů zazněla díla autorů, jejichž životy byly poznamenány totalitními režimy. Koncert je současně vyjádřením úcty všem, kteří čelili nebo jsou nuceni čelit některé z forem bezpráví. Součástí koncertu byla výstava Odsun sovětských vojsk fotografky Dany Kyndrové.
Natálie Toperczerová – housle, Petr Nouzovský – violoncello
Leoš Čepický – housle, Jakub Čepický – viola, Petr Hamerský – violoncello
Tereza Tourková – hoboj, Daniel Havel – flétna, Irvin Venyš – klarinet, Alina Konieva (Ukrajina) – fagot, Mikuláš Koska – lesní roh
přestávka
Ludmila Pavlová – housle, Marcin Sikorski (Polsko) – klavír
Smyčcový orchestr studentů a pedagogů HAMU v Praze
Jan Jakub Bokun (Polsko) – dirigent
Leoš Čepický – koncertní mistr
Žesťový ansámbl HAMU v Praze
Jiří Novotný – vedoucí ansámblu
Výstava zahrnuje fotografie z let 1990-1991, kdy se autorka věnovala několik měsíců zachycení přelomové etapy našich novodobých dějin ukončení tzv. dočasného pobytu sovětských vojsk na území Československa. Jejím cílem nebylo vytvořit podrobnou a přesnou kroniku samotného odchodu, ale zaměřila se na postihnutí atmosféry v sovětských kasárnách, kde se pro ni vizuálně koncentrovala předzvěst rozpadu sovětského impéria. Ubohost a apatie řadových vojáků uprostřed omšelých agitačních komunistických kulis tak nejen symbolizuje začínající agónii totalitního systému, ale zároveň budí soucit s prostým člověkem, který často bývá jen loutkou velkých politických her. Výstava představuje i barevné fotografie, což je svým způsobem překvapením, neboť Kyndrová zpracovává své projekty výhradně černobíle. Barva zde tak formálně umocňuje celkovou myšlenku projektu, bez ní bychom si neuvědomili, jak v agitační výzdobě dominuje agresivní rudá a žlutá.